20. 9. 2012

2012.09.12 Vysoké Tatry - Zadný Gerlach, Gerlachovský štít

Předpověď počasí mě s plány drží u zemi. Straší totiž s odpoledním deštěm. Ráno si tedy raději přivstanu. Před šestou vyrážím z Tatranské Polianky na Slezan. Velická dolina mi ještě pár lákavých vrcholu kde jsem nebyl nabízí. Má pozornost se upíná k Litvorovému štítu. Ten by měl být snadno dosažitelný na rozdíl od lákavějšího souseda Velického štítu. Ten mi už chvíli leží v hlavě, ale jeho lezecké úseky bude třeba nejdříve lépe nastudovat. (pokračování)

Východná Vysoká a nepřehlédnutelná Bradavice
vrcholová kniha na Zadném Gerlachu

FOTOGALERIE

Tak brzy ráno je ještě na turistickém chodníku klid. Cestou na Slezan se mi v patách drží jen další dva Češi. Je zřejmé, že pokud vyrážejí tak brzy mohou mířit buď na Bradavici a nebo na Gerlach. Jak se ukazuje později míří na Gerlach. Co mě překvapuje chtějí jít Krčmárovým žlabem. Radím jím kudy nastoupit do žlabu a uklidňuje je, že cepín táhnou zbytečně. V hlavě mám hned myšlenku zda také nezkusit konečně dojít na Zadný Gerlach. Ač jsem v Tetmajerově sedle byl už dvakrát, vždy tak vyplivnutý, že mi těch 15 minut na jeho vrchol přišlo moc :-)
Je neuvěřitelné sucho tak i Dlhé pleso je z části vyschnuté. Potřebuji nabrat vodu a ač mám SteriPEN dávám přednost tekoucí vodě. Ukazuje se, že pramínek vody tekoucí u turistického chodníku je dál než jsem si pamatoval. Docela slušně si tedy zajdu... Alespoň mám pramenitou vodu. Vracím se zpět a sestupuji někam do míst za Dlhé pleso.
Využívajíc travnaté místa začínám stoupat až k nakloněnému žlábku FOTO (popiska). Ač je žlab tvořen sutí je poměrně kompaktní. V jeho levé části se nachází náznak chodníku. Lehce se dostávám až nahoru, kde se otvírají první úžasné výhledy. Ve stejné linii dál bych pokračoval ve výstupu na Litvorový štít. Já ale uhýbám vlevo a směřuji pod kolmé skály. Chodník je dále dost nezřetelný a místy se ztrácí v suťovisku. Je třeba vystoupat až pod kolmé stěny k výrazné platně FOTO (popiska). Opravuji zde mužíka s kusem klacku. Teď mě čeká nepříjemně vypadající nakloněná platna. Jde ale krásně obejit horní hranou a na konci opatrně sestoupit. Teď už jen po chodníčku přes hranu a jsem na začátku ferraty. Řetězy nejsou moc (skoro) vidět !!! Jistotu mi dává až nález borháku na skále.
Jde se na lezení. To není "až" tak těžké jako spíše exponované. Hodně kolmý žlabek lezu jeho pravou hranou. Pohled dolů mluví jasně, že chybí se neodpouštějí. I s pomocí řetězu co následují za informační tabulkou nejde o žádnou ačkovu ferratu. Ty řetězy a kramle jsou zde hodně účelně a ne jen pro pocit jistoty !!! Místy se překonávají kolmé úseky. Jen škoda, že než se nadám jsem nahoře. Prvně mi to tedy rozhodně přišlo delší :-)
Poté už stojím kousek od žlabu padajícím z Tetmajerova sedla FOTO. Pokračuji pod skalní hrankou FOTO přímo k němu. Čeká mě zde překvapení v podobě docela členitého žlabu. My zde prvně šli ještě na mačkách a tak vzpomínky byli jen na nekonečnou dupačku v prudkém svahu...  Teď mě očividně čeká i nějaké to lezeníčko. To se ale moc nevyplňuje. Žlab je dost kompaktní, ale čím dál víc se zařezává. Brzy jej tedy opouštím. Pokračuji jeho pravou hranou. Ta je tvořena spoustou malých lávek. Těmi se dá snadno pokračovat ve výstupu.
Na dohled od Tetmajerova sedla se žlab větví a pravá větev uhýbá do prava FOTO. Chvíli váhám, ale pak se rozhoduji to zkusit. Žlab, ale očividně pokračuje dále někam na hranu pod Zadný Gerlach ? K Lavinovému štítu ? Při první příležitosti jej tedy opouštím a malinkatým žlabkém uhýbám vlevo a stoupám k hřebenu. Místy je žlábek dost kolmý až začínám této zkratky i litovat. Přesto jde jen o pár desítek metru a jsem na hřebenu. Náladu mi spraví fakt, že stojím opravdu přímo pod Zadným Gerlachem !!! Od jeho vrcholu mě dělí asi minuta chůze. Lehce tedy na jeho vrchol.
Tam mě nečeká hezký pohled !!! Celé Západní Tatry jsou v černých mracích a chuchvalce mlhy se začínájí valit i na mě. Hodně špatné místo na to uváznout zde v mlze. Dělám tedy rychle pár fotek. Kouknu na lezce co ke mě směřují od Lavinového štítu. Hm tak Martinka opravdu nebude turistika FOTO. Ten hřeben už vypadá docela lezecky. Rychle tedy sestupuji do Tetmajerova sedla. Sestup je až na jedno místo úplný choďák. Nejspíš tedy bylo snazší nezkracovat si výstup žlabem, ale na vrchol vystoupat raději z Tetmajerova sedla.
Co mě čeká dál vím už z dvou předchozích treku. Krásné dlouhé "lezení" v dost exponovaném terénu. Nic co by se, ale nedalo zvládnout i sólo. Na první pohled to vypadá opravdu dost náročně FOTO. Zásadou je nesnažit se hledat trasu mímo hřeben, ale lézt přímo po něm. Tudy je to totiž nejednodušší !!! O tom kde se chytit a kam dát nohu je zřejmé z ohlazené/ochmatané skály desetitisící lidmi co zde už šli přede mnou. V stoupání se nachází asi jediné těžší místo. Tím je cca 2-3 m dost kolmý vyšvich. Jinak se dá říct, že vždy je bez problému kam dát nohy a za co se chytit. Ač to z Tetmajerova sedla vypadá na řádný kus nahoru tak skutečnost je jiná. Za nějakých max 15 minut už jsem nahoře a prvně před sebou v dálce spatřuji vrcholový kříž. Teď zase vypadá Zadný Gerlach jako strašlivý kopec. FOTO.
Závěrečná část hřebene je velmi exponovaná (vzdušná) Pokud by měl někdo závratě má zde asi velký problém FOTO. Nenachází se zde sice žádná nepříjemná vrcholová žiletka nebo nakloněné platně, ale často se balancuje jen na několik desítek cm širokém hřebenu. Jediné těžší místo se dá podejít ze strany Velické doliny jinak opět stále po hřebenu. Překvapivě těžším místem je závěrečný výlez na 2m skalní blok před křížem. Není zde žádný chyt. Dalo by se to podejít zprava sestupem do žlábku. S tím se nechci smířit abych si závěr nevychutnal a po chvilce hledání jak na to se vyšvihávám nahoru k vrcholovému kříži. 
U něj se fotí dva Germání a opodál se před větrem schovává jejich vůdce. Jeho unuděný a otrávený pohled mluví za vše, jak ho tato práce asi baví :-) Nervozně motá lano a čeká až si ovečky bude moct navázat. Na pozdrav neodpovídá (na rozdíl od Germánu)
Sestup je pro mě jedním velkým překvapením. Batizovkou jsem sestupoval už 5x takže orientačních problému se nebojím. Jenže poprvé zde není sníh !!! Rázem tedy padájí moje řeči o tom, že Batizovkou je to na Gerlach pohoda. Pohoda je to na mačkách ve "správném" jarním/zimním sněhu !!! O tom, že je žlab tak členitý a je v něm i několik hran sem neměl tušení. Není to nic divokého jen díky tomu, že žlab není rozsypaný a pěkně členitý.
 Místy tedy sestupuji i čelem ke skále (úvodní prudký sestup do žlabu z Gerlachu - na začátku 2 řetězy) Sestupuji levou stranou (k Batizovské priehybě) !!! Díky tomu lehce přejdu poté centrální žlab na jeho levou stranu. Přímo dnem žlabu se skoro nejde. V centrálním žlabu se držím levé strany FOTO až do míst kde žlab začne uhýbat vlevo. Poté se přechází do jeho pravé strany FOTO. V té se setrvávám až do míst kde je nutné přejít už skoro už plytký žlab směrem k Batizovské probě FOTO. Nasleduje nejdřív prudší "žlabek" FOTO jsou zde i borháky. Poté už stojím na hraně nad Batizovskou probou. Kramle se nacházejí ostře vlevé straně a pomocí nich se překná první zlom. Poté hned následuje druhý zlom odjištěný kramlemi. Dál už ale legrace končí a kromě borháku (a jedné kramle níž) bylo všechno jištění odřezáno !!!
Nepříjemná je hned hladká platna FOTO ale po zadku se to dá :-) Nejtěžším místem je asi tento hladký úsek FOTO. Je třeba sestoupit levou stranou až pod skalní hranu a poté opatrně přestoupit přes dno "žlabu" do pravé strany. Není se zde skoro čeho chytit. Za mokrá bez lana asi dost velký problém !!! V "zimě" bývá tento úsek zase komplet pokrytý ledem a už jsme jej jednou i slaňovali
 Pravou stranu poté dolu FOTO. Všude je zde nespočet borháku (slaňovaní/jištění není tedy problém) a stop po uřezaných řetězech/kramlích.
Dole poté vlevo FOTO k sice nepříjemné, ale řetězy a kramlemi odjištěné stěně. Místy opravdu skoro slaňovaní na řetězech :-) Sestoupit se dá ale i pravou stanou ! Tam je několik prahu a lavice... ale v létě jsem tudy nikdy nešel. Skupina předemnou tudy ale sestupovala. Já dávam přednost řetězum :-)
Po tomto sestupu mi bylo hned jasné proč vůdce ty dva Germány vedl do Velické proby !!! Ano trochu lituji, že jsem ho podle nesledoval. Mohl jsem hezky zmapovat tuto hodně orientačně náročnou trasu. Proto bych Velickou asi raději sám dolu nešel !!! Co vím jistě pro příště. Než řešit obtížné úseky v Batizovské próbě vytahuji raději lano. Bude to nejen bezpečnější ale asi i rychlejší !


Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z sprievodca.ta3.szm  
Obrázek s body zobrazenými v mapě  
DATA - grafy z výstupu /nadmořská výška je +/- 100m hodně orientační!!!/
GPX soubor

Předchozí treky na Gerlachovský štít
2012.03.20 Vysoké Tatry - Krčmárov žlab, Gerlachovský štít
 

2011.11.21 Vysoké Tatry - Gerlachovský štít
 

2011.11.18 Vysoké Tatry - Gerlachovský štít
 

2011.11.12 Vysoké Tatry - Gerlachovský štít
 

2011.03.30 Vysoké Tatry - Gerlachovský štít
 

Žádné komentáře:

Okomentovat