31. 10. 2012

2012.10.20 Vysoké Tatry - Kopinaky, Belasá v, Kolový, Čierny štít

Teď budou postupně následovat čtyři reporty z úžasného babího léta v Tatrách. Díky super parťačce jsem se podíval do míst, kam bych se sám rozhodně neodvážil ! Šlo totiž už o převážně lezecké věci.
Náš první trek směřoval na legendární Karbunkulový hrebeň. Oblíbený trasa horolezců hlavně v zimním období pro její krátkou délku a asi i relativně lehkou obtížnost.(pokračování)

Krásný exponovaný a přitom lehký hřeben Kopínaku
Překrásné výhledy - Jahňaci štít a Belianské Tatry

FOTOGALERIE

Za svitu čelovek vyrážíme brzy ráno (5:30) z parkoviště Biela voda. Rozhodně nejsme první. Už zde stojí několik aut a před námi kráčí už několik skupinek horolezců. Okolo vody je řádná zima a i namrzlá tráva. Místy nás málem omráčí teplý vzduch, který se zde misí. Za svítání dorážíme k chatě. Ani se nezdržujeme a pokračujeme po turistické značce směřující na Jahňací štít. Obcházíme Červené pleso a po té co vystoupáme nahoru, opouštíme turistickou značku. Po náznaku chodníčku směřujeme k meteorologickému měřiči. Od něj chodníček (místy vyskládané schody z kamenu) pokračuje vzhůru k Jastrabi veži. Později v serpentinách stoupáme vzhůru až k žlabu. Jeho pravou stranou/hranou pokračujeme ve výstupu. Záhy míjíme odbočku na lávku FOTO co by nás snadno dovedla na vrchol Jastrabky. Nevíme co nás dnes čeká a tak si tento vrchol necháme ujít. Pokračujeme dál až do Jastrabiho sedla. Zde se oblékáme a překvapivě lehkým terénem začíná naše hřebenovka FOTO.
První exponovanější části přicházejí až záhy. FOTO. Dají se lehce podejít z pravé strany. Takto lze snadno absolvovat tento hřeben i turisticky ! Celý exponovaný úsek Prostredného a Zadného kopináku lze snadno podejít FOTO. My, ale samozřejmě pokračujeme hřeben. Na Prostredném Kopínaku se navazujeme na lano a bez průběžného jištění pokračujeme dál. Myslím, že hřeben není nijak lezecky obtížný. Tipoval bych max II UIAA. V jednom vzdušnějším místě (asi výlez na Zadný kopinak) se nachází i borhák. Pouze jižní strana je tvořena kolmými platňami. Zatím co severní je zvrásněna skála. Nikde není třeba slaňovat a nebo dobírat na tvrdo. Vystačíme si tedy jen se zakládáním lana za hroty. Díky tomu je náš postup hodně rychlý.
Na Malý Kolový štít už i turisticky chodník míří přímo po vrcholu. Nachází se zde i spousta možných sestupu. Přesto nevidím důvod proč sestupovat dřív než v Belasém sedle. Zde je také chodník nejvýraznější. Snado se tedy dá sestoupit a dojít až do Kolového sedla, kde se lze napojit na turistický chodník z Jahňaciho štítu.
My pokračujeme dál ,ač nás začíná trápit nedostatek vody. Snažíme se tavit sníh a pijeme ledovou tříšť. V tomhle vedru co panuje je třeba mít velkou zásobu vody, a tu my už nemáme :-( ///Celou cestu jsme nenarazili na vodu ! Až po sestupu do Velké Zmrzlé doliny///
Výstup na Belasou vežu je opět naprosto bez problému. Zato pohled dál na Kolový štít už ve mne budí lehké obavy FOTO. Překvapivě nás hned potrápí sestup do Kolové štrbiny. Kolmý exponovaný sestup cca 4-5m. Zde Já využiji svou délku, ale Hanka má lehké problémy. Následný výlez ze štrbiny není až tak těžký jak se zdá FOTO. Skala je docela členitá i když kolmá. Pohled dolů FOTO
 Poté následuje oddychová část, aby náznak chodníku uhýbal vpravo. Což se Hance samozřejmě nelíbí a musíme jít přímo hřebenem :-) Lehkým lezením se dostáváme až na vrchol Kolového štítu. Zde dáváme delší pauzu... Oba jsme dehydratovaní a začíná nás bolet hlava. Přesto jsme odhodlání pokračovat v hřebenovce dál na Čierný štít. Vidina pokračovat až na Baranie rohy nás, ale už opouští...
Máme výhodu, že Já tento úsek už šel a tak vím co nás asi čeká. Lehký sestup do Čierneho sedla, kde míjíme první turisty mířící na Kolový štít. Ač vypadá hřeben k Čiernému štítu dost divoce není to až tak hrozné. Stačí se držet přímo hřebene. Přesto pozor ! Nachází se zde jedno nepříjemné místo. Možná i skoro na slaňák ! Případně dlouhá reepka se muže v tomto místě hodit. My před tímto místem nacházíme lano, které zde někdo nechal. Z nějakého důvodu slaňoval do Baranie dolinky (směr Čierná Javorová dolina) Bohužel je lano dole zaseklé spadlou skálou. Přesto odvazujeme alespoň jeho konec. Ten nám pomůže v sestupu. FOTO ->> Pomocí lana "lehce" sestupujeme do pravé části /z pohledu fotky/ na římsičku. Z ní přechod na hrot, kde pomocí smyce opatrně sestoupíme, až do dna štrbiny. Dál už se takto obtížná místa nenacházejí. Tedy za předpokladu, že se nenecháte zlákat jako Já lávkou táhnoucí se pod hřebenem (nad Malou Zmrzlou dolinou směrem k Čiernemu štítu) Lávka totiž záhy končí !!! Poté je nutné kolmě lézt zpět na hřeben. Proto zde FOTO shora - pokračujte v hřebenu a ne po lávce co se táhne (na fotce) vpravo.
Samotný výstup na Čierny štít díky množství lávek je snadný. Jenže jde o severní stěnů !!! Proto je zde všude led. Možností výstupu je tedy asi nezpočet. Hanka někde v polovině stěny dolézá na hřeben a po něm na vrchol. Já po lávkách stoupám vzhůru. Po jedné výrazné velké lávce poté až na plošinu (je zde mužík) Ta se nachází úplně vpravo FOTO. Poté obcházím hřeben a na vrchol dolézám od západu.
Čierný štít už je o poznání obtížnějším vrcholem než např Kolový štít a určitě jen vhodné mít sebou i lano. Nejsnazší sestup je přímo po docela exponovaném hřebenu  a na konci se stočit k jihovýchodu FOTO. Poté opatrně slézt až na horní lávku FOTO Za špatných podmínek se běžně z hřebene slaňuji buď přímo na horní lávku a nebo nad žlab kde horní lávka končí. Samotný "žlab" je v horní pasáží opět dost kolmý a za špatných podmínek je lepší jej slanit FOTO. Poté už jen stačí sledovat výrazný chodníček. My v dolní části sledujeme pravou větev. Zde je opět kolmější žlábek, ale není nutné slaňovat. Až nás chodníček dovede skoro na Čiernou terasu. Z ní lze také sestoupit. My tak v zimě už sestupovali. Jak to vypadá v létě si nejsem jistý. Tak raději sledujeme chodník co uhne "zpět" a míří jakoby k Braniem rohům. FOTO Dovede nás až nad prudký žlab FOTO Schází se po jeho levé straně až dolu do Velké zmrzlé doliny. Dole se nenechte zlákat a nepokračujte V.Zmrzlou dolinou hned dolu !!!! Čekal by Vás skalní prah. Je třeba pokračovat se stejní linii jako se sestupovalo až k chodníku vedoucím do Baranieho sedla.

Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z sprievodca.ta3.szm
Obrázek s body zobrazenými v mapě