30. 11. 2012

2012.11.24 Vysoké Tatry - Malý hrot

Předpověď počasí nevěstí nic dobrého. Vydáváme se tedy jen na turistický trek. Zaujme nás nejtěžší turistická výstupovka na Středohrot. Trasa je hodnocena jako D+ s jednou lanovou délkou za III. Tak zase úplně turistika to asi nebude. Přesto by mělo jít jen o krátké obtížnější místo v jinak lehkém choďáku. (pokračování)

stěna Malého hrotu
slaňovaní ze štrbyny v Prostredným hrotě

FOTOGALERIE

Začínáme ve Starém Smokovci odkud brzy ráno stoupáme na Hrebienok. Poté pokračujeme do Velké Studené doliny ve směru na Zbojničku. Zde v místech kde se turistický chodník začne odklánět doleva jej opouštíme. FOTO Suťoviskem začínáme stoupat k výraznému žlabu spadajícím ze Sedla za Prostredným. Žlab nená nijak velký sklon i když na pár místech se nacházejí menší prahy. Ty jsou většinou obejít až na jeden. Zde nacházíme i smycu (někdo slaňoval dolu) FOTO
Necháváme se unést žlabem a vystupujeme moc vysoko. Dle průvodce jsme někde měli přestoupit trojkovým místem do druhého žlabu. My žádnou římsu co nás tam má dovést nenalezli. Žlab je poměrně výrazně zařezaný a kromě několik hodně ostrých komínu zde leží jen kolmá stěna.
Vystoupáme až do místa kde se žlab větví FOTO. Levou větví je už na dohled Sedlo za Prostredným. Takto lehce se nám nahoru, ale nechce tak se pouštíme do pravé větve žlabu. Ta záhy končí na polici pod stěnou Malého hrotu. Zdá se že nám nezbude než od tud slanit do levé větve.
Jenže nalézamé lávku (hodně nakoleněnou a hladkou) FOTO a na ní i nějaký starý borhák. Že by nějaká cesta nahoru ? Nahoře lávky musíme krátkým slaňákem slanit na další polici. Jen dál už legrace končí. Hanka zkouší lézt z leva FOTO aby se záhy vratila a zkusila pravou stanu FOTO Ta není o moc jednoduší. Jen ona je odhodlána to nějak vylézt. Já stojím tedy na štandu a čekám a čekám.... FOTO
Po dlouhém čekání už je Hanka na celé delce 60m a je řada na mě. Já narozdíl od ní jsem jen turista a nemám lezky. To kam nalezla mě vubec tedy nepotěšéí. Skoro kolmé lezení nějak ještě zvládám... ale když přijde traverz hladké platně. Nevím jak dál a křičím na ní, že tohle fakt nedám. Ať mi přehodí lano napřímo nahoru. Odpovědí mě je že tak to nedám už vubec, že bych lezl přes převis.
San netuším jak jse mi to povedlp přejit. Balancujíc v pohorách v milimetrové puklinnce. Konečně dolézám na štand k Hance. Zavěrečných 30m na vrchol jsou proti předchozímu lezení už turistikou. Po lávce až skoro pod vrchol a poté krátkým vyšvihem nahoru. Stojím na vrcholu Malého hrotu. Žádne zdržovaní volá Hanka. Podívej se na hodinky musím okamžitě dolů. Je 15:30 což není vůbec dobrý čas a nám zbývá pulhodina světla. Jako nejednoduší sestup volíme cestu na Dubkeho lávku.
Hanka dělá slaňák, ale s jedním 60m lanem se moc daleko nedostaneme. Dál už jdeme po svích v dost exponovaném terénu opatrně slézame dolu. Sestup na záčátek Dubkého lávky nám zabere skoro pul hodinu. Je šero co dál ? Mě napadá šílený nápad. Divej na ty lávky pod Žltou vežou. Pojdně zkusit po nich sestoupit co to pujde a pak jednoduše slaníme dolu. Vyhneme se tak nepříjemnému hřebenu le Žlté stěně.
Tma nás dostihuje velmi brzy. Navíc lávky také mizeji. Tak teď to bude veselé. Zasekaní někde ve steně Žlté veže začínáme slaňovat. Našim nepřítelem není jen tma, ale i hustá mlha. Netušíme kam slaňujeme a hlavně zda bude o co udělat slaňák FOTO  Kromě jednodho 60m lana a několika reepek nemáme žádné pomůcky. Šli jsme přeci na turistiku.Aby toho nebylo málo záhy ztrácím špatně upevněnou čelovku. Teď se musím spolehnout na dvě uplně vybité bludičky Petzl Tikka. Štestí stojí při nás a tak asi po 4-5 slaňákách se dostáváme dolů. Naštěstí bylo vždy za co zakládat reepky. Dole si hodně oddychneme, že máme nejhorší za sebou. Dle GPS se nám i brzy daří najít "chodník" vedoucí k Teryho chatě. Záhy ale z něj scházíme a v mlze se opět ztrácíme. Zachraňuje nás opět GPS pomocí které konečně nalézáme chatu.Zde si konečně na chvíli vydechneme. Čeká nás ještě hodně dlouhá cesta do Smokovce. Navíc celý prah pod Terynou je namrznutý. Takže se rozhodně nenudíme. Dochází nám definitivně baterky a tak v lese okolo Zamkovského chaty už si svítím i mobilem /Luxus světlomet Samsung Xcover 271/

Po tomto dobrodružství jsem se konečně rozhoupal ke koupí pořádné čelovky: Zebralight H600F Užasně malinaktá hračka FOTO krásně pasující na moji helmu FOTO. Pokus o VIDEO, ale foťák nezvládál filmovat jak svítí do dálky. Jde vidět její úžasný rozptyl

Turistická MAPA oblasti
Popis trasy z sprievodca.ta3.szm
Obrázek s body zobrazenými v mapě