30. 11. 2012

2012.11.17 Vysoké Tatry - Ošarpance

Dostal jsem pozvání na horolezeckou klasiku - Ošarpance. Ač jsou mé lezecké zkušenosti nevalné a nemám ani lezky. Výstup komínem Komarnického je klasifikován jen za III. Nějaké trojky už jsme "lezl" (vystižněji nějak se přes ně vyškrábal) a nebylo to tak hrozné. Proč to tedy nezkusit. Navíc si budu na druhém konci lana užívat výhody druholezce. Zlatá nevědomost....(pokračování)


Už lezu...
Ganok - Rumanov - Zlobivá. Jako na dlani.


  FOTOGALERIE

Opět mě čeká poměrně dlouhá cesta ze Štrbského plesa do nástupu... Jo nebýt taková fajnovka tak jsem tu posledně někde zabivakoval a nemusel bych se tu znova trmácet. Nekonečná mí přijde hlavně kamenitá dolinka pod prahem Ošarpancu.
Určení výstupového komínu Komarnického není nijak obtížný. Je zřetelný (a jediný) už z dálky FOTO. Na jeho začátku se oblékáme a navazujeme na lana. Hanka obouvá lezky a jde na první délku. Ranní zmrzlá sklála je hodně nepříjemná a tak za chvíli na mne volá že už necítí ruce a nohy. Přesto ladně vybíhá první délku a je řada na mne. Já bojuji hned s nástupem do komínu :-) Nějak pohorkám nevěřím, že malé stupy ve skále mě udrží. Sranda pro mne začíná záhy, kdy v komínu dolézám ke kolmějšímu místu. Po usilovném boji se vyškrábu nějaké 2 metry pod hranu kolmého místa... ale co dál ? Nikde žádný stup, ruce zmrzlé. Ještě chvíli tam nacvičuji akrobacii a pak to vzdávám :-) Omotávám lano okolo zápěstí a turistickým stylem si pomohu a přitáhnu se nahoru. Nejspíš bych to vylezl, ale nechtěl jsem riskovat, že padnu do lana hned na začátku komína. 
Bez mučení se přiznám, že jsem se takto přidržel ještě asi 2-3x. Pro mne turistu co byl jednou na skalce je to možná i trochu moc náročné :-) Dost těžím ze své výšky a tak spoustu míst, kde Hanka "lezla" Já dosahují na chyty. Přesto úžasný pocit lézt něco o čem bych ještě nedávno ani nesnil. Naštěstí se našel ještě větší blázen než Já co vezme sebou turistu na lezení :-)))  
V komínu taháme 3 délky. Je osazen borháky a slaňovacími kruhy a tak není třeba nic nového ani zakládat. Možná občas jen smycu přes hrot, abych případně nepadnul moc hluboko:-)
Konečně jsme nahoře komínu a Já už se vidím i nahoře. Úsměv mě brzy přechází až uvidím jakou máme před sebou platňu. To jako fakt ??? Hanka si to žene přímo po ni nahorů. Nj ty máš lezky, ale co tu budu nacvičovat já ? FOTO Využívám puklin a pomocí nich se nakonec také dohrabu na travnatou římsičku nad platňou. FOTO Stále vrchol v nedohlednu. Hanka by pokračovala přímo hřebenem Já ji ukecávám ať to vezmeme žlabkem FOTO  Nahoře mě čeká akorát další lezení v platně FOTO  Poté jsme konečně na vrcholu Malého Ošarpance. Říkám si no hurá... než se podívám co je před námi :-) FOTO Tak to bude ještě asi veselé... Ač hledáme jak hledáme na vrcholku Malého Ošarpance nenalézáme žádný slaňák. Že by se to fakt dalo sejít se nám nechce ani věřit a tak zakládáme svůj FOTO
Na Prostredný Ošarpanec je to asi jedna délka. Není ani zvlášť obtížná a tak brzy už z jeho vrcholku koukáme na Velký Ošarpanec FOTO Pro mne to není moc hezký pohled, ale doufám, že to nějak půjde. Největším problémem dne je pro mne rozhodně slaňák z Prostredného. Leží totiž někde ve výšce kotníku a pod ním je jen kolmá stěna !!! Skočit do něj není dvakrát příjemné, ale po delším boji mi stejně nic jiného nezbude. FOTO 
Dole ve štrbině si poté ještě musíme vypomoct smycou pro samotný sestup až do dna FOTO 
Následuje zajímavý výlez na Velký Ošarpanec. Jeho vrchol je hodně špičatý :-) FOTO Jsou zde i přimo z něj dolů slaňáky, ale ty se nemám nějak nezdají (vedou do převisu) Raději tedy kousek sestupujeme FOTO Zde nalézáme i slaňovací kruh. Z něho je to docela lehké slanění až do Dračí štrbiny. Je zde jen kousek převislý FOTO.
V Dračí štrbině si konečně dáváme pauzu a přemýšlíme o cestě dál. Jen pohled na hodinky nás rychle zchladí. V krátkých podzimních dnech je nejvyšší čas myslet na sestup. Rozhodneme se tedy se sem vrátit zítra a zkusit poté hřeben dolézt až na Vysokou.
Shrnutí je, že jde o opravdovou lezeckou cestu. Ne turistický choďák s jedním krátkým místem za 3 jak jsem byl zvyklý doposud. Hanka říkala, že jde určitě o poctivou trojku místy i možná víc :-) 

Turistická MAPA oblasti
Popis z tatry.nfo.sk  
Horolezecke cesty na Ošarpance  
Obrázek s body zobrazenými v mapě  
DATA - grafy z výstupu /nadmořská výška je +/- 100m hodně orientační!!!/  
GPX soubor


6 komentářů:

  1. Ahoj, pozdravuje ta Martin z L. Mikulasa.Venujem sa horolezectvu a obcas zabludim aj na tvoju stranku-paci sa mi, reportaze su fakt dobre spracovane. 16.11.2012 sme so spolulezcom liezli draci hreben-potesilo ma, ze si nas odfotil-sme na jednej z poslednych fotiek. Sledovali sme vas postup a tento rok mame osarpance aj my na plane-vy sa mozte dat pre zmenu draci hreben. Drz sa a tesim sa na dalsie reportaze.

    OdpovědětVymazat
  2. Jak jsou ty Tatry malé... Ano celou dobu jsme pozorovali jak vám to jde. Zatím co Já tvrdil, že je to kudla. Hanka hned zítra jdeme Dračí hřeben:-) Cestou zpět už dumala kudy jste tam nastupovali...

    No Já si teď dávám nucenou pauzu. Měl jsem na nočním sestupu pád pod Triglavem http://tatry103.xf.cz/Prekladac_Google.pdf Snad se brzy na hory vrátím. Zatím mě na rehabilitacích chválí. Uvidíme jaké budou následky (tříštivá zlomenina stehenní kosti)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, tak drzim palce, aby si sa skoro uzdravil, mal si veru stastie, ze to nedopadlo horsie, hory su zradne. Ako som cital, pomerne vazna nehoda to bola-budes pisat aj nejaky clanok o tom?
    Co sa tyka Dracieho hrebena-my sme nastupovali V zlabom zo Zlomiskovej doliny na Zlomiskovu vezu( je to cesta prvovystupcov(Komarnicky), je tam jeden skalny prah, ktory sa obchadza zlava, inak pohoda). Potom samotny hreben je miestami pekne exponovany-obtiatnost tak II-III, par miest mozno aj IV-zalezi ci lezies priamo hrebenom, alebo nieco obchadzas. Spolulezec bol dost pomaly a neisty, tak nam to trvalo dlhsie ako sme planovali, no nakoniec sme to uspesne presli-dolinou sme schadzali uz o celovke.

    OdpovědětVymazat
  4. Díky ano článek bude. Defakto je už i tak nějak nachystaný http://tatry103.xf.cz/TR7.doc i foto http://julky.xf.cz/index.html
    Jen doplním resty co jsem nestihl předtím dát na blog :-)
    2012.12.08 Vysoké Tatry - Tupá *** žlabem III UIAA
    2012.12.15 Kralovany - lom Bystřička (ledy) *** II-IV UIAA
    2012.12.16 Vysoké Tatry - Ostrá věža *** žlab II-III UIAA
    2012.12.28-29 Julské Alpy - Plemenice, Sfinga *

    Hm tak na to bych si jako druholezec možní i troufl. Jsem přeci jen spíš turista...Tak se uvidí zda mě tam někdo vezme :-) Ať se daří a užijte si krásné zimní Tatry. Mě už chybí...

    OdpovědětVymazat
  5. Cau, precital som si clanok o tej nehode a aj tie ostatne z poslednych vystupov v Tatrach-neskutocne,kolko toho postihate, nestiham sa cudovat. Kde pracujes?alebo este studujes, ked mas tolko casu. Niekedy aj dost riskujete-najma zimne lezenie je velmi zradne-vsak si to okusil na vlastnej kozi. Zelam teda skore uzdravenie, nech sa do hor skoro vratis. My cez zimu riesime najma skialp, zimne lezenie pomenej, viacej lezieme lady.Martin.

    OdpovědětVymazat
  6. :-) Něco za něco... Pracuji na směny 12ky a ke konci roku bylo málo práce. Hanka to má "volnější", ale proto ten datum ;-)
    Ano vím dost riskujeme. Jsme fakt dvojka k pohledání :-) Že se ale takhle zřídím už defakto na turistickém chodníky jsem nečekal.
    Díky snad se brzy zase někam podívám. Zatím jen závidím ostatním to luxusní počasí co teď na horách panuje.
    Možná i Hanku znáte. Je od Martina a tak je co chvíli na Bystřičce. Teď razila do Tater nebo do Ráje na ledy.

    OdpovědětVymazat